Διυπουργική για το Αναπτυξιακό Σχέδιο Πειραιά

05/03/2010

Στην ανοικτή συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής για το Αναπτυξιακό Σχέδιο Πειραιά που διεξήχθη σήμερα υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της Κυβέρνησης κ. Θεόδωρου Πάγκαλου παρευρέθηκε ο Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας, παρουσιάζοντας τις θέσεις και προτάσεις της Νομαρχίας Πειραιά. Ακολουθεί το σύνολο της παρέμβασης του Νομάρχη Πειραιά:

Φίλες και φίλοι,

Θέλω από τη μεριά μου να καλωσορίσω στη σημερινή μας συνάντηση όλα τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου που βρίσκονται εδώ μαζί μας στην παρουσίαση του Ειδικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για τον Πειραιά.

Είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται τέτοιου είδους σύσκεψη στον Πειραιά μας, γεγονός που δείχνει το ενδιαφέρον και την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης αλλά και όλων μας, να πάμε τον τόπο μας μπροστά.

Δείχνει όμως και κάτι άλλο. Ότι σε καιρούς οικονομικής κρίσης είμαστε αποφασισμένοι να επενδύσουμε  στην ανάπτυξη, στην πρόοδο του τόπου μας για να αποφύγουμε τις επιπτώσεις μιας μακροχρόνιας και με καταστροφικές συνέπειες ύφεσης που μας απειλεί ως χώρα γενικότερα και ειδικότερα ως περιοχή.

Υπό την παρούσα λοιπόν συγκυρία το αναπτυξιακό σχέδιο Πειραιά που σήμερα παρουσιάζεται έχει διπλή ανάγνωση και στέλνει ένα διπλό μήνυμα.

•    Το πρώτο μήνυμα είναι ότι πρέπει να δημιουργήσουμε όλοι αντίβαρα στην κρίση. Και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που ο πρώτος αναπτυξιακός σχεδιασμός μετά την ανακοίνωση των αναπόφευκτων σκληρών οικονομικών μέτρων της Κυβέρνησης είναι αυτός που ανακοινώνεται σήμερα για τον Πειραιά

•    Το δεύτερο μήνυμα είναι ότι σήμερα η Πολιτεία ξεκινά να αποπληρώνει ένα ανεξόφλητο γραμμάτιο για τον ευρύτερο Πειραιά

Και λέω γραμμάτιο γιατί  η ανάπτυξη και πρόοδος του Πειραιά που έχει τεθεί πολλές φορές στο τραπέζι, παρουσίασε δυστυχώς τα προηγούμενα χρόνια και σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας μας ή ακόμη και δήμους του λεκανοπεδίου σημαντική υστέρηση.

Οι Πειραιώτες και οι κάτοικοι των όμορων δήμων, έβλεπαν το τρένο της ανάπτυξης να περνά χωρίς να κάνει στάση στον τόπο τους. Αν και προτάσεις από τη νομαρχία, τους δήμους και άλλους φορείς υπήρχαν, αν και υπήρχε διάθεση για συνεργασία, δεν φαινόταν να υπάρχει η πολιτική βούληση, δεν ξέρω ίσως να μην υπήρχε και ταύτιση απόψεων για το αύριο της περιοχής.

Εμείς βλέπετε πάντοτε θεωρούσαμε τον  ευρύτερο Πειραιά ως μια περιοχή με αναξιοποίητες υποδομές και τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, δυνατότητες συγκρίσιμες με άλλες μεγάλες πόλεις λιμάνια της Μεσογείου και της Ευρώπης, με το συγκριτικό επιπλέον πλεονέκτημα ότι η Ελλάδα είναι μια πανίσχυρη παγκοσμίως ναυτική δύναμη και άρα ο Πειραιάς θα μπορούσε να αξιοποιήσει και να συμβολίσει αυτή την παγκόσμια ναυτική ισχύ.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση όμως, όπως συμπεραίνει κανείς από τον τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε τον Πειραιά στο Γενικό Χωροταξικό Σχεδιασμό, έβλεπε τον Πειραιά μονοδιάστατα χωρίς έμπνευση, χωρίς όραμα.

Τώρα αυτή η λογική είναι βέβαιο ότι αλλάζει. Γιατί κοντά στη δική μας αμετακίνητη αποφασιστικότητα, έρχεται από κοντά και η πολιτική βούληση της Κυβέρνησης.

     Αυτό δεν σημαίνει ότι πετάμε στα ουράνια. Δεν σημαίνει ότι θα λυθούν όλα τα προβλήματα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής μεμιάς. Και τούτο διότι τώρα που υπάρχει η πολιτική βούληση δυστυχώς οι οικονομικές συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά.

Οι δυσκολίες όμως δεν μας πτοούν, δεν μας απογοητεύουν αλλά μας πεισμώνουν. Μας πεισμώνουν ώστε να καταφέρουμε να κάνουμε σταδιακά πράξη τον σχεδιασμό μας.


Κυρίες και κύριοι,


Από την αρχική συνάντηση όλων των εμπλεκομένων φορέων μέχρι σήμερα αναπτύχθηκε μια ιδιαίτερη μεθοδική προσπάθεια και μια στενή συνεργασία για την οποία μάλιστα υπήρξε ενημέρωση σε όλα της τα στάδια προς τα ΜΜΕ, δεν έγινε τίποτε δηλαδή εν κρυπτώ.

Σε αυτή τη διαδικασία η Νομαρχία Πειραιά συμμετείχε με πολύ συγκεκριμένες προτάσεις και μελέτες οι οποίες δεν αφορούσαν μόνο το λιμάνι του Πειραιά αλλά όλους τους Δήμους του Πειραιά, την β΄ περιφέρεια Πειραιά αλλά και τα νησιά μας στα οποία ήδη έχουμε επιτελέσει στα 7 χρόνια της θητείας μας σπουδαίο έργο το οποίο και συνεχίζουμε.

Και τούτο διότι βλέπουμε την περιοχή μας ως μία ενότητα και την ανάπτυξη της κάθε περιοχής αλληλένδετη με την ανάπτυξη της άλλης. Επίσης καταθέσαμε μια συνολική πρόταση γιατί δεν θέλουμε να υπάρχουν φαινόμενα ετεροβαρούς ανάπτυξης

Η δική μας άποψή για το λιμάνι του Πειραιά είναι ότι δεν μπορεί να είναι αποκομμένο, δεν μπορεί να λειτουργεί για ζητήματα αναπτυξιακά χωρίς να διαβουλεύεται με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους δήμους με τους οποίους γειτνιάζει, τον Πειραιά, τη Δραπετσώνα, το Κερατσίνι, το Πέραμα, τον ευρύτερο Πειραιά.

Μέχρι σήμερα οι δήμοι του Πειραιά και ο ΟΛΠ θύμιζαν δύο ξένους στην ίδια πόλη.

Το Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο Πειραιά σηματοδοτεί το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης να ανατραπεί αυτή η σχέση, να ανατραπεί ο μονοδιάστατος ρόλος του Πειραιά και στην κατεύθυνση αυτή συνταχθήκαμε όλοι, ο ΟΛΠ , οι τοπικοί βουλευτές, οι φορείς της αυτοδιοίκησης, οι παραγωγικές τάξεις που έχουμε ισχυρά οράματα και προτάσεις για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας.

Έτσι βλέπουμε σήμερα μετά από χρόνια απόλυτης απραξίας και αδιαφορίας από την Κεντρική Διοίκηση να καταβάλλεται επιτέλους μια σοβαρή προσπάθεια ο ευρύτερος Πειραιάς να μπει δυναμικά στον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας με τη συνέργια όλων.

Και επειδή όπως ξέρετε μ’ αρέσει πάντα να είμαι συγκεκριμένος θέλω να σας πω ότι η Νομαρχία Πειραιά στην προσπάθεια αυτή θα συμβάλει έμπρακτα. Συγκεκριμένα με πόρους των οποίων το ύψος θα ανέλθει περίπου στα 4 εκ. € αλλά και με την Τεχνική μας Υπηρεσία, παρέχοντας τεχνογνωσία και υποστήριξη. Τεχνική Υπηρεσία που πρέπει να γνωρίζετε ότι είναι μία από τις καλύτερες στην Ελλάδα και έχει στο ενεργητικό της την υλοποίηση κορυφαίων έργων υποδομών στην περιοχή μας.

Η άμεση εμπλοκή της Νομαρχίας Πειραιά στο Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο έγκειται στα παρακάτω έργα :

1.    Στην υλοποίηση του έργου της διάσωσης, προστασίας και ανάδειξης της Ηετιώνειας Πύλης στο Καστράκι της Δραπετσώνας. Χαμένη ανάμεσα στις τεράστιες εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τα πλοία και έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, η Ηετιώνεια Πύλη μετά τη συντήρηση και την αναστήλωση της όχι απλώς θα σωθεί, αλλά θα είναι και καλύτερα αναγνώσιμη στο ευρύ κοινό. Θα σηματοδοτήσει ταυτόχρονα μια νέα εποχή για τους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Πειραιά. Οι μελέτες για τη σωτηρία της Πύλης αλλά και για την υλοποίηση εργασιών ανάδειξης της, είναι έτοιμες από την ΚΣΤ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων και εγκεκριμένες προσφάτως από το ΚΑΣ. Εμείς έχουμε αναλάβει να χρηματοδοτήσουμε και να υλοποιήσουμε άμεσα το έργο διαθέτοντας από τον προϋπολογισμό μας πιστώσεις ύψους 700.000 €.

2.    Στην δημιουργία Πολιτιστικής Ακτής στην Ακτή Βασιλειάδη σε συνεργασία με τον ΟΛΠ αξιοποιώντας τα εγκαταλελειμμένα κτίσματα που στέκουν εδώ και χρόνια μέσα στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και της  πέτρινης δεξαμενής. Ένα έργο που είχαμε προτείνει διαχρονικά στην Κεντρική Διοίκηση, πρώτη φορά όμως υπάρχει θετική ανταπόκριση με αποτέλεσμα επιτέλους το όνειρο του ανοίγματος του λιμανιού στην πόλη, στους δημότες, στους επισκέπτες να διαφαίνεται ότι γίνεται πραγματικότητα. Οι βασικές δράσεις του έργου θα περιστρέφονται γύρω από τον Πολιτισμό και την  Καινοτομία, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία Εθνικού Ναυτικού Μουσείου. Ο συνδυασμός των δράσεων που θα αναπτυχθούν στο συγκεκριμένο σημείο προβλέπεται να αναπτύξουν επαρκώς την περιοχή, να την αναβαθμίσουν και να την προετοιμάσουν για την ένταξη άλλων δραστηριοτήτων.

3.    Στην αξιοποίηση του χώρου των Λιπασμάτων του εξαιρετικά κρίσιμου και μοναδικού για την περιοχή μας ελεύθερου χώρου των 660 στρεμμάτων.

Η Νομαρχία Πειραιά πολύ σύντομα σε ειδική θεματική ημερίδα θα παρουσιάσει τη  μελέτη – πρότασή της για την αξιοποίηση της περιοχής ως Μητροπολιτικού Πάρκου, υψηλού Πρασίνου, Αναψυχής, Πολιτισμού και Ήπιας Ανάπτυξης :

•    με ριζική ανακαίνιση και αξιοποίηση των εναπομεινάντων ιστορικών κτιρίων και βιοµηχανικών «στοιχείων» (Κτίριο «Ηλεκτρικής», «Γυαλάδικο», «Σιλό», εργοστάσιο Κοντοπούλου κ.ά.),

•    με ανέγερση δύο υπερσύγχρονων κτισμάτων για την προσέλκυση ναυτιλιακών επιχειρήσεων

•    και με ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα, από την οποία είναι αποκλεισμένοι σήμερα οι κάτοικοι του ευρύτερου Πειραιά.

4.    Στη δημιουργία Κεντρικής Ιπποδάμειας Αγοράς Πειραιά για την οποία πριν από λίγες ημέρες μάλιστα πήραμε το πράσινο φως για την πραγματοποίησή της από το Υπουργείο Υποδομών ώστε να υλοποιηθεί σε χώρο ιδιοκτησίας του ΗΣΑΠ. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μετά από αρκετές παρεμβάσεις και συνεχείς επιστολές μας στα συναρμόδια Υπουργεία ένα πάγιο αίτημά μας από την αρχή ανάληψης των καθηκόντων μας και πάγιο επίσης αίτημα των παραγωγικών τάξεων της πόλης συναντά θετική ανταπόκριση. Ώστε να αποκτήσει επιτέλους ο Πειραιάς μια αγορά κόσμημα για την πόλη, μια θελκτική αγορά, με σύγχρονες υποδομές και εγκαταστάσεις. Για το συγκεκριμένο έργο υπάρχει μια πρώτη μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιά που  χρειάζεται επικαιροποίηση, της οποίας το κόστος θα καλύψει η Νομαρχία Πειραιά.

Από τα υπόλοιπα έργα που ανακοινώθηκαν θέλω να ξεχωρίσω και να αναφερθώ στην ανάγκη άμεσης προώθησης και υλοποίησης των συγκοινωνιακών έργων που είναι κατεξοχήν έργα υποδομών και η διαχρονική απουσία τους φανερώνει και τη στρεβλή ανάπτυξη της περιοχής μας. Θεωρώ λοιπόν ύψιστης σημασίας :

•    την συγκοινωνιακή σύνδεση του Πειραιά με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς που όπως γνωρίζετε και δια του Νομαρχιακού Συμβουλίου Πειραιά είχαμε ταχθεί Υπέρ των επεκτάσεων Μετρό και Τραμ και μάλιστα σε ό,τι αφορά το Μετρό όχι με την κουτσουρεμένη χάραξη που αποφασίστηκε αλλά να φτάνει έως την Ευαγγελίστρια. Η επέκταση των Μέσων Σταθερής Τροχιάς είναι ό,τι πιο σημαντικό θα έχει γίνει στην περιοχή μας τις τελευταίες δεκαετίες και φυσικά είναι αναγκαίο να προχωρήσουν και όλες οι προγραμματισμένες φάσεις επεκτάσεων.

•    την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΠ με το Θριάσιο. Δεν νοείται όλος ο φόρτος του εμπορικού λιμανιού να περνά μέσα από τους οδικούς άξονες του Περάματος επιβαρύνοντας την κυκλοφορία, το οδικό δίκτυο, την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων. Πρόκειται λοιπόν για ένα πολύ σπουδαίο για την περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή αποφόρτιση της περιοχής του Περάματος έργο.

•    την ολοκλήρωση επιτέλους της Λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου που σε συνδυασμό με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έχει ζητήσει ο Δήμος Πειραιά  θα συνδράμει στην άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Η Λ. Ανδρέα Παπανδρέου σήμερα ουσιαστικά είναι κομμένη στη μέση και έτσι ο αρχικός σχεδιασμός παραμένει ανολοκλήρωτος. 

•    Την υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ που κόβουν την πόλη στα δύο δημιουργώντας μάλιστα ενός είδους γκετοποίηση περιοχών

       Εμείς προτείναμε και άλλα έργα τα οποία για λόγους συνεκτικότητας της πρότασης δεν εντάχθηκαν. Θα αγωνιστούμε όμως για την υλοποίησή τους εργαζόμενοι σκληρά για την προετοιμασία και ωρίμανση των σχετικών μελετών και την διεκδίκηση στη συνέχεια των απαραίτητων κονδυλίων.

Έργα όπως είναι η απομάκρυνση των δεξαμενών πετρελαιοειδών στο Πέραμα, η Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, η οριστική απομάκρυνση του συνόλου των Φυλακών από τον Κορυδαλλό, η αναδάσωση του όρους Αιγάλεω για την οποία ήδη έχουμε δεσμεύσει 700.000 € και αναμένουμε τη σχετική μελέτη από τη Διεύθυνση Δασών, η αξιοποίηση του απορριπτόμενου νερού της Ψυττάλειας για την οποία έχουμε εκπονήσει μελέτη με την Πειραϊκή Ανάπτυξη ΑΕ, η αναμόρφωση του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδας στη Ζέα για την οποία υπάρχει έτοιμη προμελέτη και σκοπεύουμε να διεκδικήσουμε την χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ.

Τέλος κρίσιμο είναι κατά τη γνώμη μου να προχωρήσουμε για πρακτικούς λόγους στη σύσταση Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης κατά το πρότυπο των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Υπηρεσίας, η οποία θα είναι στελεχωμένη από έμπειρους υπαλλήλους Υπουργείων, της Νομαρχίας, των δήμων,  του ΟΛΠ και η οποία θα αναλάβει το κομβικής σημασίας τεχνοκρατικό κομμάτι της προώθησης και διεκπεραίωσης όλων των απαραίτητων ενεργειών σε επίπεδο ωρίμανσης των μελετών, εξασφάλισης των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων (περιβαλλοντικές, αρχαιολογικές κλπ) και υλοποίησης των έργων.

Προσδοκώντας στη συνέχιση της μέχρι σήμερα γόνιμης συνεργασίας με όλους θέλω κλείνοντας από τη μεριά μου να ευχαριστήσω καταρχήν την Κυβέρνηση και τους παριστάμενους Υπουργούς.

Και αυτό διότι μέχρι σήμερα  ο Πειραιάς προσέλκυε το ενδιαφέρον της Κεντρικής Διοίκησης μια φορά τον χρόνο και αυτή εθιμοτυπικά, των Φώτων.  Ο Πειραιάς όμως δεν αξίζει εθιμοτυπικής μεταχείρισης, αλλά εθνικής μεταχείρισης, γιατί είναι εθνικό κεφάλαιο για την χώρα.

Από τη μεριά μου θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι ως Νομαρχία Πειραιά θα βάλουμε τα δυνατά μας ώστε από τον σχεδιασμό να περάσουμε πολύ σύντομα στην υλοποίηση των προτεινόμενων έργων προς όφελος των πολιτών, των επισκεπτών, της αναπτυξιακής προοπτικής της περιοχής μας.Σας ευχαριστώ».

Δείτε όλα τα νέα

Κορυφή