Περιπατητικές Διαδρομές - Τρέκινγκ στα Κύθηρα

Ανακαλύψτε τα Κύθηρα περπατώντας τα μονοπάτια τους. Τα Κύθηρα είναι ορεινό νησί και προσφέρει διαδρομές που μπορούν να συγκινήσουν τον περιπατητή. Ανάμεσα σε τόσα βουνά, λαγκάδια και απότομές πλαγιές ξετυλίγεται ένα μεγάλο δίκτυο δρόμων και μονοπατιών.  Παλιά, όταν δεν υπήρχαν αυτοκίνητα και οι άνθρωποι δούλευαν στα χωράφια, χρησιμοποιούσαν ένα δίκτυο μονοπατιών που συντόμευε τις αποστάσεις και τους χρόνους. Σήμερα τα μονοπάτια αυτά υπάρχουν ακόμη. Πολλά από αυτά είναι επιμελώς κρυμμένα κάτω από τις φυλλωσιές, τα χόρτα και τους θάμνους. Εδώ παρουσιάζονται μερικά μονοπάτια που είναι σε καλή κατάσταση και χρησιμοποιούνται σήμερα από τους περιπατητές.

Από το 2000 και ύστερα γίνεται μία προσπάθεια ανάδειξης των μονοπατιών από τις τοπικές αρχές και τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα. Είναι γεγονός ότι τα Κύθηρα προσελκύουν επισκέπτες που αγαπούν τη φύση και προτιμούν το νησί γιατί είναι ακόμη τόσο αγνό και παρθένο. Τα μονοπάτια αποτελούν μία από τις βασικές επιλογές τους στη διάρκεια της διαμονής τους και της περιπλάνησης στο νησί. Στα μονοπάτια λοιπόν…

Προσοχή!

Τα μονοπάτια των Κυθήρων δεν είναι χαρακτηρισμένα επισήμως, δεν έχουν συστηματική  σήμανση και εγκυμονούν κινδύνους στο διάβα τους, λόγω διαφόρων δυσκολιών. Συνίσταται να παρθούν τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή δυσάρεστων συμβάντων. Καλό είναι να έχετε μαζί σας ένα μικρό σετ πρώτων βοηθειών. Η πανίδα ερπετών δε θεωρείται επικίνδυνη.

Τι να έχετε μαζί σας
  • Ορειβατικό παπούτσι
  • Μακρύ Παντελόνι για να μη σας γδάρουν οι θάμνοι
  • Καπέλο για τον ήλιο
  • Παγούρι με νερό
  • Μαγιό
  • Τρόφιμα σε περίπτωση διαμονής ή διανυκτέρευσης
  • Ένα πολύ-σουγιά
  • Ένα φακό

Φάρος Μουδαρίου

Διάρκεια διαδρομής: 3.00’
Τύπος Διαδρομής: Εύκολη διαδρομή.
Σημείο εκκίνησης: Πλατεία Άμμος.

Κατευθύνεστε προς νότο από την αριστερή πλευρά της κοίτης του ρέματος. Μετά από μια μικρή γέφυρα, ο δρόμος ανηφορίζει και εσείς στρίβετε δεξιά στην ταμπέλα που δείχνει το μονοπάτι του φάρου. Πριν το φάρο στρίβετε αριστερά, προς τη δύση και πηγαίνετε στην παραλία του Αγίου Νικολάου. Μία βουτιά στο νερό είναι ότι πρέπει για να σας χαλαρώσει. Γυρνάτε προς τα πίσω για να πάτε στο Φάρο. Η θέα από εκεί είναι σκέτη έκσταση! Όλος ο Λακωνικός κόλπος σας αγκαλιάζει. Ακριβώς απέναντι βρίσκεται η Ελαφόνησος. Στην επιστροφή μπορείτε να ανηφορίσετε το ρέμα, να βρεθείτε στον οικισμό Βαγκιάνικα και να συνεχίσετε προς τα πάνω μέχρι να βγείτε στην πηγή του Αμήρ Αλή. Θα πρέπει να προσέξετε το ρυάκι το οποίο θα χρειαστεί να διασχίσετε μερικές φορές καθώς οι βρεγμένες πέτρες γλιστράνε.

Λίμνη Κακιάς Λαγκάδας

Τύπος διαδρομής: Εύκολη
Σημείο εκκίνησης: Το λιμάνι της Αγίας Πελαγίας.

Κατευθύνεστε ανατολικά ακολουθώντας τον παραλιακό δρόμο. Προσπερνάτε την παραλία Φυρή Άμμος που έχει κόκκινο βότσαλο. Μετά θα βρεθείτε στη μικρή εκκλησιά του Αγίου Νικολάου κι ύστερα θα συναντήσετε την παραλία Λορέντζου και την παραλία Καλαμίτσι. Καταλήγετε στην παραλία της Λίμνης. Είναι το σημείο που εκβάλει το φαράγγι της Κακιάς Λαγκάδας. Στο δέλτα της εκβολής υπάρχει λίμνη.

Όρμος Αγίας Πατρικίας

Σημείο εκκίνησης: Το λιμάνι της Αγίας Πελαγίας

Παίρνετε το δρόμο προς Καραβά. Μετά τα τελευταία σπίτια υπάρχει τσιμεντόστρωτη οδός στα δεξιά που καταλήγει σε χωμάτινο μονοπάτι. Θα συναντήσετε το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου σε ένα ύψωμα. Από εκεί μπορείτε να δείτε τον ορμίσκο της Αγίας Πατρικίας. Πάνω στο ύψωμα υπάρχουν λείψανα πιθανώς από βυζαντινό οικισμό.

Ποταμός - Παλαιόχωρα

Σημείο εκκίνησης: Η κεντρική πλατεία του Ποταμού.
Διάρκεια διαδρομής: 1.50’
Τύπος διαδρομής: Δύσκολη

Κατευθύνεσαι προς το νοσοκομείο. Εκεί ακολουθείτε την πινακίδα που δείχνει προς τα Τριφυλλιάνικα. Στην πλατεία του χωριού με την εκκλησία υπάρχει πινακίδα που δείχνει προς το μονοπάτι της Παλαιόχωρας. Προσπερνάτε το νεκροταφείο του χωριού. Στα αριστερά σου υπάρχει κατηφορικό μονοπάτι. Συνεχίζετε μέχρι να βρεθείτε στην κοίτη του φαραγγιού. Περνάς διαγώνια απέναντι. Από εκεί συνεχίζετε μέχρι να ανεβείτε στην Παλαιόχωρα, τη βυζαντινή μικρή πολιτεία. Η θέα του φαραγγιού είναι φανταστική.

Όχελλες

Σημείο εκκίνησης: Η κεντρική πλατεία του Ποταμού.
Διάρκεια διαδρομής: 2.00’
Τύπος διαδρομής: Δύσκολη

Παίρνετε το δρόμο προς τον Καραβά. Έξω από το χωριό στρίβετε αριστερά σε τσιμεντόδρομο, εκεί που δείχνει η ταμπέλα προς Αγία Μαρίνα. Στο τέλος του δρόμου κοντά στο Σταυλί θα βρείτε ένα μονοπάτι που θα σας οδηγήσει στο λαγκάδι. Συνεχίστε μέχρι να συναντήσετε το εκκλησάκι της Αγίας Μαρίνας. Από εκεί και πέρα ακολουθεί δύσκολο μονοπάτι με ανηφόρα και δύσκολη προσπέλαση μέχρι να φτάσετε στην παραλία της Λυγίας και πιο νότια στις παραλίες Πλάκα και Δίπορος. Η περιοχή ονομάζεται Όχελλες και υπάρχουν 10 νερόμυλοι μισογκρεμισμένοι. Μια βουτιά στη θάλασσα είναι η καλύτερη ανταμοιβή για τον κόπο σας να φτάσετε μέχρι εδώ!

Νερόμυλοι Μυλοποτάμου

Σημείο εκκίνησης: H πλατεία του Μυλοποτάμου
Διάρκεια διαδρομής: 2.00’
Τύπος διαδρομής: Δύσκολη

Παίρνετε το δρόμο του καταρράκτη. Θα βρείτε μια ταμπέλα που γράφει «Νερόμυλοι». Ακολουθείτε το μονοπάτι. Τώρα βρίσκεστε μέσα στο λαγκάδι και βλέπετε τους πρώτους νερόμυλους. Προχωρήστε στο μονοπάτι. Σε λίγο θα συναντήσετε μία γέφυρα. Υπάρχουν πολλοί καταρράκτες και βάθρες στη διαδρομή. Πιο κάτω η διαδρομή συνεχίζει μέσα στο φαράγγι και είναι αρκετά δύσκολη. Να φτάσετε μέχρι το τέλος. Θα βρεθείτε στην μικρή παραλία Καλάμι.

Βουνό, Άγιος Γιώργης

Σημείο εκκίνησης: Η πλατεία του Αβλέμονα.
Διάρκεια διαδρομής: 1.15’
Τύπος διαδρομής: Δύσκολη

Ξεκινάτε πίσω από το χωριό όπου θα βρείτε το χωμάτινο μονοπάτι. Μετά από πολύ ανηφορική πορεία θα βρείτε το δρόμο που οδηγεί στην κορυφή του βουνού. Φανταστική θέα, ειδικά όταν υπάρχει καλή ορατότητα, καθώς μπορείτε να αντικρίσετε την Πελοπόννησο με τον κάβο Μαλιά, τα Αντικύθηρα και την Κρήτη με το Ψηλορείτη. Στην κορυφή υπάρχει ο ναός του Αη Γιώργη και το Μινωικό ιερό κορυφής.

Φαράγγι του Τσάκωνα

Σημείο εκκίνησης: Η κεντρική πλατεία των Μητάτων.
Διάρκεια διαδρομής: 1.30’
Τύπος διαδρομής: Δύσκολη

Μπαίνετε στο μονοπάτι από το γεφυράκι στο δρόμο Μητάτων – Βιαραδίκων. Υπάρχει δρόμος προς τα δυτικά που οδηγεί μέσα στη ρεματιά. Προχωράς παράλληλα με την κοίτη του ποταμιού. Θα συναντήσετε μία τοξωτή γέφυρα. Στη συνέχεια υπάρχει ένας μισογκρεμισμένος νερόμυλος. Σε όλη τη διαδρομή υπάρχουν αρκετές βάθρες. Επίσης θα δείτε πολλά περιβόλια ένθεν και ένθεν. Στο τέλος του μικρού φαραγγιού θα βρείτε ένα ωραίο περιβόλι που επικοινωνεί με ένα χωματόδρομο. Παίρνετε το δρόμο αυτό και σε λίγο στα δεξιά σας θα συναντήσετε ένα εκκλησάκι σε μικρό σπήλαιο, τον Άγιο Ιωάννη. Αργότερα συνεχίζοντας στο χωματόδρομο θα βρείτε τη Μαύρη Σπηλιά. Ο δρόμος καταλήγει σε ένα εκκλησάκι που λέγεται κι αυτό Άγιος Ιωάννης και είναι επίσης χτισμένο σε σπηλιά. Πιο πέρα θα βρείτε τον κεντρικό δρόμο βορειοδυτικά του χωριού. Να σημειωθεί ότι στα Μητάτα και στα βιαράδικα υπάρχουν πηγές, με διαμορφωμένους χώρους. Μπορείτε να κάνετε μία στάση, να συνδυάσετε τη διαδρομή με ένα πικνίκ.

Φελωτή

Τύπος διαδρομής: Μέτρια

Παίρνετε το δρόμο προς το Λιβάδι. Μετά τα τελευταία κτίρια θα συναντήσετε ένα τσιμεντένιο δρόμο στα αριστερά σας. Τον ακολουθείτε κι ύστερα γίνεται χωματόδρομος. Προχωράτε ίσια, μη στρίψετε πουθενά. Σε μία διχάλα παίρνετε το δρόμο που  πάει δεξιά. Προχωράτε, έχοντας αριστερά σου τη θάλασσα. Σε μία διχάλα που θα συναντήσετε, στρίβετε αριστερά και μετά θα δείτε μία μικρή άσπρη καλύβα. Αριστερά από την καλύβα υπάρχει μονοπάτι που το ακολουθείς. Φτάνετε στο εκκλησάκι της Αγίας Πελαγίας που είναι χτισμένο σε σπήλαιο. Αφού δείτε το εκκλησάκι, γυρνάτε πάλι στην καλύβα και συνεχίζετε το δρόμο προς τα δυτικά. Τελικά θα φτάσετε στη Φελωτή όπου θα δείτε ένα μικρό λιμανάκι, την παραλία και ένα μικρό σπιτάκι.

Τράχηλας

Τύπος διαδρομής: Δύσκολη

Παίρνετε το δρόμο προς το Λιβάδι. Μετά τα τελευταία κτίρια θα συναντήσετε ένα τσιμεντένιο δρόμο στα αριστερά σας. Τον ακολουθείτε κι ύστερα γίνεται χωματόδρομος. Προχωρήστε προς τα ανατολικά, απέναντι από την Χώρα, κατευθυνόμενος προς την άκρη της χερσονήσου. Θα δείτε στο δρόμο ερείπια από τις εγκαταστάσεις που χτίστηκαν επί γερμανικής κατοχής  στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η περιοχή χρησιμοποιήθηκε ως στρατιωτική βάση από τους Γερμανούς, εκείνη την εποχή.

Χώρα - Καψάλι

Τύπος διαδρομής: Εύκολη

Παίρνετε το κεντρικό σοκάκι της χώρας μετά την πλατεία και κατευθύνεστε νότια, προς το Κάστρο. Έξω από τον Εσταυρωμένο συνεχίστε αριστερά στη διχάλα που θα συναντήσετε. Πιο κάτω, αντί να πάτε από το δρόμο, κατεβαίνετε τα σκαλιά μέχρι να συναντήσετε το πέταλο της ασφάλτου. Από εκεί πάλι, συνεχίζετε δεξιά στο μονοπάτι. Έτσι παρακάμπτετε τις στροφές του δρόμου μέχρι να βρεθείτε κάποια στιγμή στην πέτρινη γέφυρα. Την περνάτε και προχωράτε προς το Καψάλι. Πηγαίνετε δεξιά στον τσιμεντένιο δόμο που κατηφορίζει. Διασχίζετε όλη την προκυμαία του Καψαλίου και στο τέλος καταλήγετε στον πίσω γιαλό. Από εκεί συνεχίστε μέχρι να φτάσετε στο τέλος, όπου υπάρχει ανηφορικός χωματόδρομος με κατεύθυνση ανατολική. Καταλήγετε σε ένα μεγάλο ξέφωτο, μια μεγάλη έκταση με θέα όλο το Καψάλι, τη Χύτρα και τη θάλασσα.

Σπήλαιο Αγίας Σοφίας Καλάμου

Σημείο εκκίνησης: Κεντρική διασταύρωση του Καλάμου.
Τύπος διαδρομής: Εύκολη

Στον ασφάλτινο δρόμο από Κάλαμο προς Καψάλι θα συναντήσετε στο αριστερό σας χέρι ένα εικονοστάσι και εκεί ένα δρόμο που οδηγεί στο χωριό Σπηλίες. Προχωράτε προς το χωριό.  Σύντομα θα δειτε ένα τσιμεντένιο δρόμο με μια επιγραφή σε τοίχο που δείχνει προς το σπήλαιο. Ακολουθήστε τη διαδρομή. Πιο κάτω είναι χωματόδρομος και σας οδηγεί μέσα σε ένα μικρό λαγκάδι. Στο τέλος θα συναντήσετε μία μικρή πλατεία όπου βρίσκεται το εκκλησάκι της Αγίας Σοφίας και το σπήλαιο.
  • Διαδρομή στα Λουραντιάνικα Επισκεφτείτε τα Λουραντιάνικα και διασχίστε το μονοπάτι του Αγίου Γεωργίου, που εκτείνεται μέσα σε ένα υπέροχο κυπαρισόδασος.
  • Ξενάγηση στα Μητάτα κάθε Σάββατο Ξεναγηθείτε στα αξιοθέατα του χωριού Μητάτα. Τα σπήλαια, οι εκκλησιές, τα απολιθώματα, οι πηγές και το φαράγγι του Τσάκωνα με τα γεφυράκια και τα περιβόλια σας περιμένουν να τα εξερευνήσετε.
Κορυφή
  • "Un mondo fa un mondo, e Cerigo un altro mondo" Όλος ο κόσμος είναι ένας κόσμος, το Τσιρίγο είναι ένας άλλος κόσμος